Thursday, March 1, 2012

Talipes

Sebut pasal talipes mesti ramai yang tertanya2 apa itu talipes..talipes atau leh juga diertikan ctev ada satu penyakit yg bukan ramai yg menghidapinye..aku n hubby langsung x tau berkenaan dgn penyakit demikian tp bile berjumpa dgn doc dan aku selidik di goggle rupanya berkenaan dgn tulang..Ramai yang bertanya kenapa leh jd cmni? pasalnya sy bersalin emergency operate masa 2 doc just bgtau yg kandungan sy lemah (lebih kurang mcm2 la) pastu terus kata operate sy mmg x sedar pon..bile sy dh dihantar je wad ada somebody nie nk jumpa husband dgn ayah kat luar..jd sy kehairanan lantas lepas perbincangan selesai sy tnya husband kenapa? dia just jwb nti dia citer (masa 2 sy masih lemah lg) then apabila sy paksa suh bgtau husband pon akur n terus cakap anak kite ada masalah kaki (bengkok la) terus sy lemah sekejap..husband mula panik skit tp under control..so doc decide suh keesokan harinya kena simen kaki anak sy n pd masa 2 sy x leh lg tgk anak sy coz dibawah jagaan rapi oleh nurse..hingga la esoknya baru sy leh menatap wajah anak sy (mood sedih bercampur gembira) kerana akur dan redha dgn apa yang diberikan..anak sy pakai simen lebih kurang 7 bulan n kalo x silap sy masa umur dia 4 bulan dia kena operate utk membetulkan urat saraf dikaki utk perkembangan otot yg lain di kedua-dua belah kakinya..


Antara foto berkenaan dengan talipes :



Sepatutnya treatment dilakukan dengan hospital kerajaan kalo x silap sebanyak RM 200.00 sekali pasang simen dek kerana cos tinggi jd kami sekeluarga x mampu utk biayai cost pemasangan simen jd ayah dan husband try tanya kat hospital goment dan diaorang kata kena g bahagian ortopedik..

9 comments:

  1. SALAM..akak..maaf ye..tumpang tnya..akak beli kasut untuk anak akak brpa ye?
    Dulu anak saya pn mcm ni jugak..skg dah 4thun umurnya.dh ok dah..xpyh g follow up da pun..
    saya ada kasut yg masih cntik lg..kalo nak boleh beli kt saya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak saya 2 1/2 bln pun ada talipes. sekarang dah pakai kasut. agak2 blh tak saya contact puan utk kasut ini..erk..maaf tuan tanah

      Naziah 017-6025686

      Delete
  2. salam...
    terima kasih dengan...
    anak saya juga mengalami nasib yg sama..pagi lahir dan petang kaki dh kene simen...arap2 semua akan berjalan lancar dan anak dapat berjalan normal seperti kanak-kanak normal yg lain...

    skang ni baru masuk minggu ke 3 tukar simen tu..maybe ada minor operation nant..

    ReplyDelete
  3. salam sy bru bersalin 4hri .ank sy pun mghidap msalah yg sme. mggu dpn bru start treatment .sy bmbang dgn keadaan die. sy nk tye pglaman puan2 sewaktu simen baby rasa sakit x bile dr btulkn tulang haby? sy risau ank sy akn rse sakit.

    ReplyDelete
  4. rupanya ramai yg senasib ngn sy..ank ke-2 sy mengalami mslh yg sama.bru 22 hari,dh 3 kali kne simen.alhmdlh ade perubahan.moga2 anak kte sume akn sht sprti biasa..aminnn...

    ReplyDelete
  5. salam, anak saya juga alami nasib yang sama. sekarang dah 2 tahun tapi masih belum sempurna. masa saya lahirkan dia kt swasta, hari pertama dah simen sehingga 6 bulan. kemudian doktor bagi saya kasut untuk dia pakai. tapi tak buat sebarang pembedahan. Masalahnya, sekarang dia dah dua tahun lebih masih belum boleh berdiri sempurna. saya nak minta pandangan pada yang berpengalaman, apa yang perlu saya buat sekarang.

    ReplyDelete
  6. siti Aisha ariff..buat treatment dekat mne? anak sy pn ctev..msih DLM rwtn simen..hjung bkn ni kne full operation..SBB kaki die kes Brt ckit..syukur hye sbelah kaki..sy buat dkt hospital serdang..pakar kt sne sgt2 baik..dorg jge betul2 baby mcm ni..

    ReplyDelete
  7. siti Aisha ariff..buat treatment dekat mne? anak sy pn ctev..msih DLM rwtn simen..hjung bkn ni kne full operation..SBB kaki die kes Brt ckit..syukur hye sbelah kaki..sy buat dkt hospital serdang..pakar kt sne sgt2 baik..dorg jge betul2 baby mcm ni..

    ReplyDelete